Suomalaisen Työn Liitto tuo vastuullisuutta esiin laajasti yhdessä Avainlippu-merkkiä kantavien yritysten kanssa. Tavoitteena on kertoa Suomessa tehtävän työn yhteiskuntavastuullisuudesta, mikä on jäänyt vastuullisuuskeskustelussa taka-alalle. Levanto on mukana yhteistyössä tuomassa vastuullisuustekoja esiin.

Liiton tutkimukset osoittavat, että kuluttajilla sekä yritysten ostoista ja julkisista hankinnoista vastaavilla vastuullisuus vaikuttaa jo nyt merkittävästi ostopäätöksiin. Tulevaisuudessa sen merkitys tulee vain kasvamaan.

– Suomalainen työ on monella tapaa vastuullista, minkä haluamme tuoda esiin Avainlippu-yritysten kanssa. Tavoitteenamme on pysäyttää asiakas ostopäätöksen äärellä ja auttaa häntä tekemään vastuullinen valinta, joka tukee suomalaista työtä, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Suomalaisen Työn Liitto myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja suomalaisomisteisten yritysten palveluille Avainlippu-merkkiä. Liitto kartoitti Avainlippu-yritysten johtajien ajatuksia ja tarpeita vastuullisuuteen liittyen syksyllä 2019. Lähes kaikki vastaajat pitivät vastuullisuutta tärkeänä asiana yrityksessään. Kahdeksan kymmenestä vastaajasta on sitä mieltä, että Avainlippu-merkki kertoo yrityksen vastuullisuudesta.

Levannon tuotteista mm. Trombi-timanttisegmenteillä varustetuille timanttiporanterille sekä Bel– ja Big Bel hiomalaikoille on myönnetty Avainlippu-merkki.

Kyselyn perusteella yrityksissä pidetään tärkeänä hyvää työnantajuutta ja vastuullisuuden huomiointia tuotteen valmistuksessa tai palvelun tuottamisessa. Parhaiten vastuullisuuden osa-alueista yrityksissä toteutuu henkilökunnan hyvinvoinnista huolehtiminen ja tuotantoketjujen läpinäkyvyys.

Vastuullisuusteko

Laadukkaiden ja pitkäikäisten tuotteiden valmistamista pidetään tärkeimpänä yritysten vastuullisuustekona
Suomalaisen Työn Liitto tutki loppuvuodesta myös kuluttajien käsityksiä vastuullisuuteen ja Avainlippu-merkkiin liittyen. Laadukkaiden ja pitkäikäisten tuotteiden valmistamista pidetään tärkeimpänä yritysten vastuullisuustekona (95 %). Lähes yhtä tärkeänä pidetään sitä, että yritys huolehtii työntekijöidensä hyvinvoinnista ja maksaa heille asianmukaista palkkaa (94 %). Vähiten tärkeänä tekona pidetään rahanarvoisten työsuhde-etujen tarjoamista (63 %).

Suomalaisen Työn Liitto tulee vuoden aikana viestimään suomalaisen työn vastuullisuudesta monin eri tavoin ja useissa eri kanavissa yhdessä jäsenyritystensä kanssa.

– Yritykset ovat kokeneet vastuullisuuteen liittyvän yhteistyömme erittäin tärkeäksi ja ovat lähdössä laajalla rintamalla mukaan kertomaan toimintansa vastuullisuudesta. Olitpa kuluttaja, yrityspäättäjät tai kuntahankinnoista vastaava, tunniste #vastuullisuusteko kannattaa laittaa seurantaan, kehottaa Eljala.

Frankly Partners toteutti Suomalaisen Työn Liiton toimeksiannosta kvantitatiivisen online-kyselyn väestöä edustavassa laatu-sertifioidussa paneelissa (Norstat Finland Oy) 22.11.-12.12.2019. Kohderyhmänä oli 15+ -vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti. Tutkimukseen vastasi yhteensä 2010 suomalaista. Suomalaisen Työn Liitto toteutti kvantitatiivisen online-kyselyn Surveypal-työkalulla 10.1.-25.10.2019. Kyselyyn vastasi yhteensä 213 Avainlippu-yrityksen toimitusjohtajaa ja toiminnanjohtajaa.

Lisätietoja:
Patrick Sandman, toimitusjohtaja, Levanto Oy, , 0400 969 660
Jokke Eljala, tutktimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, , 050 374 7410

Levanto on johtava suomalainen timanttityökalujen valmistaja ja maahantuoja sekä timanttityökaluihin perustuvien ratkaisujen tuottaja. Edustamme vahvaa suomalaista erityisosaamista ja kilpailemme maailman kärkimarkkinoista muiden timanttityökaluja valmistavien yritysten rinnalla. Toimimme Kauniaisista käsin ja meidät tunnetaan Suomessa korkeasta laadusta ja tuotekehitystyöstämme. Timanttiratkaisuja olemme tarjonneet jo vuodesta 1937.

Onhan siinä Avainlippu -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton ja Avainlippu-yritysten yhteinen kampanja, joka on käynnissä nyt jo kolmatta vuotta. Kampanjan tehtävänä on lisätä Avainlippu-alkuperämerkin tunnettuutta ja vaikutusta ostopäätöksiin sekä tuoda yritysten vastuullisuustekoja esiin.